Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward

Tuesday 1 February 2011

~2010 recap~

ini entry sepatotnya aku keluarkan end December 2010 yang lepas..
biasa HUJUNG tahun aku memang akan lakukan begitu. tapi satu titik masa diwaktu itu aku fikir tidak perlu. tapi hari ini sebagai perbuka tirai bulan February aku keluarkan juga. demi melayan perasaan kamu..kamu..kamu..? tidak semoga semuanya mengerti & segalanya terhenti disini.

#############
aku kekalkan ayat ayat asal sepert mana asalnya dia!
**************

menjelang hujung tahun. aku suka nak buat recap untok sepanjang tahun..
pada aku 2010, tahun yang penuh dengan warna-warni secara peribadi. awalnya aku nyangka 2010 adalah tahun yang akan bersinar ABADI. rupanya IA adalah tahun yang sungguh SEMPURNA bagi aku yang semakin mengerti kini.

mencedok kata pepatah~'kusangka panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengah hari'. tapi bila difikir semula, hari yang sempurna tu mestilah ada panas, mendung, ribut dan hujan. kan! dan biasanya bila lepas hujan mentari yang bersinar akan terasa lebih hangat dan benderang! selalunya akan muncuk sang PELANGI menonjolkan diri! hiksss! :D COBA kau fikir..tak pelik kah jika pada hari yang panas itu tiba-tiba muncul pelangi? ya mungkin itu rahmat dari Ilahi. hanya mereka yang bertuah dapat melihat dan mengalami. namun pelangi yang muncul selepas hujan pasti akan lebih bersinar dan berwarna-warni! dan aku pasti kau akan lebih menghargai pelangi selepas hujan kerana kau sudah tahu betapa 'buruk' nya awan tatkala HUJAN!

jom lah recap..selagi tak start lagi panjang aku merapu meraban! untuk recap nie aku akan update perkara yg besar2 aje dalam tahun ney! Ukey?? cerita bergambar lebih menarik bukan? jom..LAYANNN...

~JANUARY..KK bah..~

lawatan gudang di KK
January dimulakan dengan kursus kualiti beras, standard beras Myanmar di KK..haha..tibe2 name aku termasuk kan..soo..ape lagikk aku terbang sana lah! yahooo...
kursus a.k.a shopin' a.k.a GILEs mutiara a.k.a seafoodish! :p

Owhh..kalau masih ingat entry 'aduhai gambarku', kejadian gambo KK aku terdeleted! hehee..aku terdeleted dari lappy [masatu pinjam lappy hopis lagii]. Sagesen 'link' dr Mr Lokman untuk recover picca2 yang hilang itu sungguh membantu. it's work! sebenarnya! berhasil beb! cuma aku je yang tak sempat nak update and pic yg telah recover tu sebenarnya still berada dalam simpanan kawan aku! tapi seme dah recover! TQ Giah!


p/s: pic yg ada nie hasil dr koleksi kawan2 sebenanye ngeee..:)
********************************************************************
scenery & soppin'@Pasar Tanah Abang, Jakarta
Hiksss..setelah lama MEMERAM passport, finally last year aku terbang ke Jakarta..langsung berkeretapi ke Bandung. Lumayan sekali ya sopping-an nya! :D had fun!! recommended to go! shop till u drop!

****************************************************************************
~MAY..-MSW, HLA-CP, tiOman~

Malam Seribu Warna..soooo laram saja!
wuuhuu..May macam macam yang berlaku. kejadian malam dinner tak dapat dilupa..it's soo called 
'Malam Seribu Warna' (MSW) 
###
CP Tower, PJ - Menara HLA, KL
May jugak kejadian office tempat kami cari makan telah berpindah dari CP Tower di area Phileo Damansara, PJ ke Menara HLA, KL.. 
Yahooo..dari aku penduduk bandar KL..dan 
Boooo..dari penduduk luar kawasan dan kawasan kawasan yang tak sewaktu dengannya hehee..

tiOman isLand..
dann..keterujaan aku dengan kepulawan diteruskan dengan gosip galz's planin' ke kepulawan..namun tidak kesampaian..dan 'hubungan' yang rupanya terlarang itu lelah berjaya membawa aku ke sana..haha..tapalah! at least sampai juga aku SUDAH...

************************************************************************
~JUNE-ahli baru umahku..makan, tdo bola~
it's just 32'
skarang MAHU yang besarrr lagi boleyyy???
selari dengan RIZKI yang lebey pada masa itu, aku laburkan ia untuk dapatkan TV baru! ahaksss..tambah lagi dengan musim 'WORLD CUP' kan..makanya banyak promotion kan. dan sbenarnya alasan terbesar ialah sebab aku lah yang nak layan kan BOLA kan!!

*************************************************************************
~JULY-Siemens run~
Siemens R.U.N! run..run bby RUN!
bulan ini xtvt diteruskan dengan hektibiti sekitar KL aje. mendaftar dari CP Tower dan kejadian diteruskan walau kami sudah berpindah ke Menara HLA hehe..[tiada kaitan dengan perpindahan OK!]

****************************************************************************
~AUGUST-gudbye CICAM~

ciTAM dalam kenangan...
ya...dia kuceng yang aku sayang! sudah meninggal kerana sakit..aku TAK sempat jumpa dia..aku suda planin' mahu balik kampung mahu jumpa sama dia dan bawa dia jumpe doctor..tapi aku lewat. lewat beberapa minggu dan dia suda tinggalkan..AKU..:'(
aku nengEs terima berita ITU!

*************************************************************************
~SEPTEMBER-gudbye BOS~

picca ulang tayang entry lama..kejadian makan2 farewell :)
hampir 5 tahun bekorje dibawah pengawasan BOS yang sama..september itu bos aku pencen [sepatotnye dari June lagi]..emm..mula mula sepertinya takot nak teruskan..teruskan kerje!
but I know by hook or by crook keje kene diteruskan!
hahaaa...dan IA mengajar aku untuk lebih faham! 
lets turn it's from loosin' to somethin'! :)
lav it!hikss!

*****************************************************************
~OCTOBER-Cameron Highland~ I lav staberi!

eeemmmmm.....
tiba-tiba ke Cameron pulak haku..tiada planin' awal..main hekot memba saja..haha..
tapi bile cakap pasal cameron nie teringat pula 'puaka' perbualan terakhir itu!gagagaa..lupekan!
neway...aku memang suka itu buah staberi..so bila datang sini aku rase bagaikan berada di SYORGA Allah dimuka bumi! traaalalallaa....

**********************************************************************

~NOVEMBER-jatuh..dan rupanya TSUNAMI~

sandal yg 'MELECET' & celana yg koyak!..kesan jatuhan dipagi itu..

hehee..kalau ingat tiba tiba satu hari itu menjadi hari serba tak kena aku! 4 Nov..hari itu aku keributan! aku jatuh waktu perjalanan ke kantor. nah ini fotonya! bukti kejatuhan itu..[eh..eh..tibe tibe terubah slang' pula aku! wahhh..Indonesia adsent!]

aku..COMOT berjeans KELABU & shirt HITAM..itulah takdirku..
[PICCA SEKADAR HIASAN SUASANA STAND BUS DI BKT JALIL :p]

beberapa hari sebelum itu, malah kira kira sebulan sebelumya puas aku hamburkan persoalan..namun persoalan tingal persoalan. menjelang sambutan perayaan awal November itu, hanya ucapan selamat Depavali yang menyapa telingaku..akhirnya aku akur menerima semua itu. aku senyum lagi dan lagi :) 
hati aku membayangkan bahagia!

jadi aku yang sudah 'MELIMPAH TUMPAH' dengan ucapan selamat***, pagi itu, aku gerak balik ke kampung jugak.
5 Nov, pagi itu aku berjalan balik kampung dengan hati, fikiran & perasaan yang tiada keruan!
Sebab? Malam tu, sampai menjelang subuh aku dapat berita dari seseorang yang kini aku pangel 'dokter'.
ohooo..kalau aku kenang..memang pagi tu aku sangat COMOT! aku berjalan balik kampung setelah tidur hanya 2jam! 4am-6am :p 
sememeh muka aku!
dan kau...
kau yang dalam keberkatan..& kegembiraan

dan..tanpa aku ketahui [sebab masa itu dokter tiada bagi tahu aku lagi akan TARIKH sebenar kejadian..tapi aku sudah bermain dengan perasaan yang bergulung gulung yang terasa 'semacam'!] hari itu kau juga bangun dengan perasaan yang tak keruan. tapi hati kau berdebar debar. debaran kau itu kerana kau akan dibaluti 'keberkatan', dan hidup kau akan terus berubah keHADAPAN..
dan sejak itu aku tahu..itulah takdir hidup AKU. hidup KAU..kau..kau..aku..aku..

tiada KITA. cuma KAU. AKU. titik.
nampak haluan kita BEZA?
sampan seumpama aku..sendiri..pic@bandar pontian

dan bila sampai kampung, aku layan perasaan jap. aku snap ini picca. aku rasa aku lah sampan yg keseorangan tu..menghadap lautan lepas. dan orang lain semua berpasang-pasangan..mereka 'MENONTON' aku yang bersendirian..haha!! POYO aku!
TSUNAMI dalam hidop aku..

dan bila dokter dedahkan segala kebenaran..aku rase bagaikan Tsunami melanda kehidupan! 
hahaa...skarang aku gelak! napeeee lah aku bazerkan ayo mate aku untok DIE yang tak de pekdah untok haku! haihh! aku telah BAZER KAREN hidop aku!

~DECEMBER-cOba bangkit kembali & gudbye MV~

aku semakin menyebokkan diri..& bertugas di MAHA pada Dec. itu..

aku semakin sebok..series! biasela kot sebab hujung & awal tahun. banyak mende nak kene setel. aku coba senyOm! dan sebok adalah antare pengubat TERAGUNG! meski ada masa waktu dalam tren balik dari MAHA mata aku basah lagi. kadang aku pelik..kadang aku biarkan..aku kata dalam hati..
bukan aku dah OK?
haha..
tapi episod perpisahan belum berakhir ropenye..dan kali ini say gud bye to my colic KL..mis MV
yeapp you've transferred to KK..xoxoo...plz dun cry :)

hari2 akhir di KEYY ELL..thanks 4' d cute meknet!

owhh melihat kepada banyaknya episod perpisahan pada tahun 2010, aku suka nak ingatkan diri sendiri. it's not about what u' get but it's all about how u' take it's! lets make perpisahan itu kepada sesuatu yang membawa kebaikan..dan mengembirakan.. :D

C'sam..dengan tiadanya kau..muken aku lebey sayang pada CiPOK hehe...

en Ghafar dengan pencennya tuan, mungkin saya boleh belajar supayes lebeh berdikari dan secara tak langsung aku lebih tanggongjawab! dengan itu saya akan lebih faham dengan bidang tugas saya sekarang. saya tidak lagi hanya mengharap jawapan daripada tuan. jadi jawapan jawapan yang saya cari sendiri, pastinya akan lebih melekat dihotak saya! kalau tidak..asik la tanya dan lupa semula!
haihh!

mas*** mohd fairuz terima kasih kerana melakukan itu. dengan tiadanya kamu semua decision hidop aku adalah hak milik aku. sebenarnya aku MAMPU. AKU ANGAPKAN ia juga memberi peluang untok aku membuka luas pandangan & fikiran aku yang mungkin agak jumut itu!
dan dengan itu, aku angapkan kau beri peluang aku untuk kenal sama yang lebih baik pasti..
Insyallah aku harapkan begitu.
walau banyak pandangan sinis & simpati menyapa diri dan telinga, namun aku bersyukur. aku bersyukur kerana diberi pengajaran sama orang yang boleh dikatakan baik. sama orang yang diangap alim. sama orang yang dipandang mulia oleh penduduk kampungnya. sama orang yang dikatakan pemalu.
jadi aku tidak bimbang sama kata kata orang. lain lah kalau aku terkena sama 'pak rempit' atau sebagainya..nampak sangat aku silap disitu!
KAU...bimbinglah keluarga mu..
& biarkan..lepaskan hatiku menurut laluanku


dan aku tahu..kau mampu membimbing keluargamu..
ajarkan erti SENYUMAN & KEIKHLASAN sebenarnya kepada anak lelakimu
kerana ITU adalah hadiah yang kau katakan kau berikan pada aku berulang kali..

dan jangan lupa, tanamkan erti RAGU pada diri anak perempuanmu..
yeappp...aku akui kau memang BAGUS!
sampai mungkin aku KETERLALUAN menganggap KAMU sampai tidak mampu membuka bibirmu menabur kalimah itu***
aku sampai GELAK bila tahu kisah 4 tahun dulu! kah3! kau memang bukan apa yang aku anggapkan!
apa yang kau lakukan pada sahabatku TERNYATA berbeda dengan angapanku :p
kasihan sahabatku merahsiakan itu demi menjaga hatiku.. mungkinkah jika aku dimaklumkan pada waktu itu kami akan bermusuhan? mungkin ada pro&cons dan mereka2 memilih untuk berdiam!
OK sudah!

aku ambil ini sebagai aku yang KETERLALUAN!

tapi apa yang kau lakukan pada aku, tidak boleh aku angapkan sebagai MOLEK.
'lain kali jangan angap orang tu baik sampai pijak semut pon tak mati..' [terimas dokter! tajam juga kata-katamu menikam kalbu! gagaga..:p]
muken aku lupa kau tetap manusia biasa, manusia biasa bergelar LELAKI hahaa...

dan aku mahu quote kata kata puan Giah supaya aku tidak berdendam terus berterusan..
'tiap orang ada kelemahan, mungkin kelemahan dia tak mampu berterus terang'..
panjang pula komen disini!
end!

ini hanya 1 dari seribu pit stop HIDUPmu..tiba masa..jom JALAN terus
dan aku insafff..siapalah diriku...

dan MV..perpindahan kau disana aku tak mahu tangisi. lets creat somethin' from this thin'! 
Jom panjat itu KINABALU!!!!!!!

yeeehuuu :)

mood :GIRANG lagi!

1 comment:

marvicn.com said...

aku yg sebak baca entry kali ni hokey...huhuhu...