Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward

Wednesday 24 March 2010

KL-JAKARTA-BANDUNG

ASSALAMUALAIKUM WARAH MATULLAHI WABARAKATUH...
Alhamdullilah...sepertimana yg diwar2 kan sebelum nie..aku telah pn selamat pergi ke tanah abang seberang & pulang semula ke tanah air tercintha...hujan emas di negeri orang..hujan batu di negeri sendiri..lebih baik di negeri sendiri..(sane susah cari teh ais weh!! :-p)...sedikit catatan perjalanan aku dari 13-16 Mar 2010 utk tatapan kita bersame :-)

Journey kami start seawal jam 1.10pagi...(sempat la aku lelap 12.30-1.00am mlm tu)...
Perancangan awal bertolak jam 4pagi dibatal & ditukar dgn yg ini..kaedahnye utk mengelakkan risiko terlewat akibat tak bangun tido plak nanti kan..hehehe...
2.15am..kami dh ready dlm bas...bas pagi disediakan seawal jam 3pagi..(emm org bgn tahajud aku merewang nk g LCCT...)...tepat jam 3..bas pn bergerak..memba2 dh lama lena..aku jugak yg terkebil2, tak sedar bile aku terlena tetibe terkejot plak aku...3.40am..bas masih lg bergerak...terkebil2 lg aku...dlm 3.50am sampaila kami@LCCT :-D

senyomlahh...lepas tu korang membute yeaa..tgl aku terkebil2 keh3.. :-p

Usai subuh, dlm 6.30pagi..kami dh ready utk memanjat tangga kapal..kaedanye penerbangan pukul 7pagi..(ishhkk..menyebok aje security kat sini..mak nk snap dgn kapal pn tak bagi tauuu...)...
Penerbangan yg aman telah selamat membawa kami sampai ke lapangan terbang Soekarno Hatta, Jakarta tepat jam 8.50pagi waktu Malaysia/7.50pagi waktu Indonesia..:-)
sampai!!!

sampai jek..inilah kamar yg aku cari..hehehee

signing yg mencuit hati aku..:-)

Aaaarrr....pagi yg cerah seawal ini sudah tiba ya...jadiknye perjalanan diteruskan utk ke hotel penginapan...disebabkan hotel yg 'telah di tolong booking' oleh memba kpd memba nie agak mahal, makanya kami bercadang utk mencari hotel lain pule...owhhh..letey nk citer...dgn segale kesukaran dpt plak info salah dr bapak driver teksi..katenye tren ke bandung plg awal hanye ade jam 7 petang...tren pagi tak de..adeyy...
demi mengelak kami tersadai lg sari kat Jakarta, maka nya kami gagah kn juga terus ke pasar tanah abang..dgn segala barang & bag bagai..adeyyy...mujo ade tmpt bleh makan..so sorang memba jaga bag yg lelain ronda la beli ape yg patot!!

seneri sepanjang perjalanan mencari hotelllllll....

@ pasar 'tanah abang'

nie kat luar pasar tanah abang..bapak panass..rs nk pengsan dgn heret bag beso tu kannnn..:-(

setelah membeli sekadar yg mampu hehee...terus kami ke stesen keretapi (name stesen tu aku lupe)...berkeretapi dr Jakarta-Bandung akan amik ms dlm 3 jam katenye...eemm...mujo dpt awal, dlm pukul 5lebey-6waktu indonesia...(aik kate tren ada jam 7??)..tren sampai, amek tempat duduk, snap 1, 2 pic..aku pn TERUS LENA dibuai mimpi..dlm mimpi aku dgr org memanggil2 'mee rebus2'..siapa??

huhhh..napak bebeno aku tidor dlm lapo huhuuu...memba g makan tak kejot kn aku pn!! uwhh..sedau2 hari dh pn gelap...br brangan nk p kantin dh ada pengumuman..(pengumuman2 siapa yg punya anak) tren hamper sampai..owhh...terbatal lah niat ku itu...

train schedule

@ train & train station

Sampe, Bandung jam 7.50pm waktu indonesia..bapak gelap mcm dh kol 9 mlm kan..hehee..(waktu mesia memang dh nk kol 9 pn..:-p) sambil menunggu pak supir sampai, aku pn mengambek kesempatan membeli bekalan makanan...kerane perot yg lapo..hamper saje aku nk memborong seme makanan kat kedai cenonet tu..nk snap gambo pn tak ingat kaedahnye...ate aku beli aiscream, oreo, maggi cup, & mineral 2 botol :-D...mcm tau2 je..bile pak supir sampai terus die membawa kami ke kdi mkn 'gampoeng aceh'..huhuuu...dpt makan akhirnya...

Gampoeng Aceh

makannn time...(baju tu same dr mlm smlm!!)

sudah mkn terus blk hotel...haaa...akhirnya..seteleh sehari semalam tak jumpe bilik mandi...akhirnya...DAPAT MANDI!!!

xtvt hari ke-2 dimulakan dgn mendaki (dgn avanza) ke puncak gunung berapi yg diberi nama 'tangkuban parahu'...kat sini mmg syiokkk...sampai pagi tu udara mmg segar..oupss tp ade sesuatu bau..bau itu adelah bau belerang mengikot kate pak supir...memule sampai rs bau sungguh tak enak..lelame idong aku dpt serasi dgn bau tersebot!! heheee..(cam bau teloq pn ada..eemm..tak reti nk explain) yeaaa...kebetulan cuaca mendung!! so suasane sgt sejokkk...tak mo cite byk saksikan saje pic di sana...layannnn...

pemandangan @ kaki gunung :-)

peniaga kecil-kecilan

nak angklong tuuuuueewwww....!!!!

kawan gunung berapi!!

deretan kedai..

sane yea kawahh..penulis(hikss!) gembira menikmati rasberry :-D

makan time@gerai kecik!!

spanjang jln...jualan topi snow hheeheeee..

antara brg jualan & strawberry yg manis!! i loike it!!

pemandangan sepanjang jln turun (supir lalu jln tikus) & sate kelinci di tepi jalan :-D

trn dr gunung, xtvt shoppin dimulakan dgn 'melawat' ke FOS yg memang melambak kat sana..larat tak larat aje la nk menapak dr sebuah ke sebuah. sebelum nie aku dok bayang kan FOS di Bandung adelah berupa 1 bangunan shopping complex..upenye...die berupa sebuah shop lot..sepanjang jalan tu penuh dgn Factory Outlet aje...haaa...shopin la sangat senah...sampai lebam!! hehe...hari tu, cuace mendung & hujan..cume 3 buah aje FOS yg LARAT kami pegi..huhuuu...

sekitar FOS...ssss...ssss.....

DAGO-sepanjang jalan nie bederet FOS saje..gilesss!!

XTVT yg memang ditunggu2 adelah makan...haa..setelah tak mkn dr pagi kan..petang tu kami makan di restoran masakan padang...

restoran nasik padang :-)

heee...makannnnnnn

pas makan kami ke 'rumah mode'...rumah mode nie kire FOS jugak lah..katenye seme pelancung Mesia yg dtg Bandung, mesti nk pegi rumah mode..eemm..kawasan cantek, barang nampak banyak, pengunjung pn ramai...tapi...tak de pe yg aku bekenan di hati..puas aku pusing2, coba jugak utk berkenan sbb aku tak de beli baju lg...owhh...tp hatiku mmg tak berkenan..haihhh!!

@area rumah mode..

depan rumah mode..aku confius ape yg best kat cnie!!

okeh..perjalanan kami mlm tu diteruskan ke 'PARIS VAN JAVA' (tak reti2 nk balik ke...ade memba dh tak larat dh tueww..huhuuu..:-p) memule aku ingat menatang ape la 'paris van java' nie kan...cam gelame g2..byk name die dicetak kat t-shirt2 bandung...upenye die nie adelah sebuah shopping complex lah..kire cam pavillion g2..

kat 'paris van java

kedai & minah cumey kat PVJ

Menurut memba aku, sebenarnya hasrat dtg ke PVJ nie adelah utk menangkap gambar kat 'tulesan' PVJ yg nyata terkenal kat Bandung nie...tp malangnya tempat yg dicari tak jumpe2..rupenye PVJ sedang di'renovate'..aku agak papan tanda tu pn dh diturunkan la gamaknye senah..ate nak shopin pon cam tak kenan aje kan...bes dh barang mahal je seme..baik aku beli kat KL aje kan...sudahnye...tapau J'co & balikss hotel sudah!!

mlm tu sebelum tdo...kami sudahi dgn cit cat sambil mkn donat J'co..:-D wink2....

Nota pengembara: xtvt di hari2 berikutnya..bakal bersambung di next entry ;-)