Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward

Monday 14 June 2010

PANASONIC vs. SHARP...LCD TV...

Salam..

Dlm sebulan dua nie, aku memang berkira2 sangat nak tukar TV aku tuew.. Dalam kepale aku plak, yg tergambar adelah LCD TV 32'..Berdasarkan sebey ringkas yg aku jalankan, majority market di Malaysia memilih utk memiliki LCD TV Panasonic...hrmm...not bad...jadik mulelah aku meninjau2 kedai barangan elektrik utk aku membuat PERBANDINGAN...lalalaa...

OOooowwhhh sebelum tu...ngapenye aku nk tuka TV?? hrrmmm..sebenonye..TV lame aku tu dh lame jd TV shrek...kesian kat tamu yg dtg bertandang sbb bile tengok TV, tak tau ketulenan kale cerite yg sebenar..hakss!! (nk tgk tv blk umah sendiri la kn..dtg umah aku mesti nk tgk aku..ye dakk??.. eekekeke..)...aku?? aku tak peee..aku dh lali dh...eekekekaaa :-p
'beliau' yg dimaksudkan...

Okeh, sambung cerita awal tadi..kabarnya Panasonic LCD TV nie tahan lasak. Panel@screen nya dibuat 2 lapis bagi menjadikan ia tahan hentakan/ketukan..so if sesape yg ade anak kecik, tak takut la if anak die ketok2 TV tu nanti kn..(tp aku tak de anak kecik..perlukan pk FAKTOR ini..okeh2 kot2 la aku mengamok & baling remote kat panel TV plak kn.hehee :-p) Lagik Panasonic nie die boley read SD card direct fm d' panel, means tak perlu guna cable lah if nk tgk pic ke bagai..lg kabarnye Panasonic nie buatan Malaysia, so if ape2 'terjadi' & nk repair bagai make spare parts senang dijumpai...katenye jua LAH..

Jadi hati SUDAH BERKENAN dgn Mr Panason..maka tiba masanya utk membuat belian..
ouupsss...sebelum tu..budget harus dipelihara ya..lg murah lg BAGUS!! :-D Untuk pengetahuan, I'm just looking for LCD TV HD ready saja ya..tak yah la sampai Full HD..aku nk tengok siaran biase2 ajeee..bukan nk bukak mini pangung pnn..lg kalu TV aje Full HD dh tu CD cetak rompak pn tak guna jugak!! eekekekeeaaa :-p.. lg pon perbezaan full HD & HD ready hanye dpt dikesan bila kita memakai TV 42' & keatas..hrrmm..so dlm kes aku nie, agak tak praktikal la utk beli full HD..wat perabeh boras ajo!!

Okeh, bermula la cerita serbey menyerbeyyy...
1st - aku tengok kat Jusco One Utama..hrmm napak ok..price fm RM1,500-RM1,600 but still aku nk tau jugak price kat tmpt lain jugak kann..++ jusco one utama nie agak jaoh dgn umah aku..kang kene charge delivery s've plak!! ahakss..larikkk!!

2nd - aku wat sebey kat kedai Best Times Square, Mid Valley & KLCC..seme nampak tak memberangsangkan..haih!! Sebenanye aku dgr sorang colic aku tu beli Mr Panason dgn price RM1,400/- tu yg aku gedik nk cr yg murah jgak tu..hrrmm....tp kedai yg die beli tu..TAK DE DELIVERY SERVICE laaa...

3rd - Tanpe berputus asa aku wat sebey lg, kali nie kat blakang umah aku hahaa...harga Mr Panason yg diberikan ialah RM1,399/ (HD ready)!! MURAH!! WAHHH!! but...no delivery maaa...hrmm..this would b' the BIG consideration 4' me lah!! ermm..memandangkan aku hanye sekeping kertas (sangat lah kn) make nye aku amat perlu pd delivery service itu..kalu tidak..bengkok la tulang temulang aku nk mengangkotnye blk umah sendiri kn..hehehe..

4th - Seterusnye aku teruskan sebey aku kat cafu' jln peel..malangnye time tu ca4' tak de stock panasonic 32' lahhhhhhh..die ade 37' ajeeee..hrmmm..sekali pandang kecik plak 32' nih!!hikss!! angkat 37' BEST jugak kn..aaaahahahaa...tp ongkos nya jugak best lah!!

5th - tetibe aku teringat kedai elektrik kat bawh umah aku tu plak kan...make aku pn terjah la ke sana..tp org kedai tu kate die tak jual LCD TV Panasonic..die jual brand2 dr Jepun like SHARP & brand dr korea like SAMSUNG aje...die kate Panasonic is not good in producing LDC TV ma...die tak build dia punya panel sendiri..die kasi buat dekat itu china..then ship sini then kasi pasang kat sini lorrr...
kalau itu SHARP haa..die memang original 100% build die punya LCD TV sendiri & 100% pasang di Japan...lagi itu SHARP is leading in ini LCD TV punya industry lorr....harga HD Ready SHARP = RM 1,500/-..siap dgn delivery.

adeyyy!!!

pening dh otak aku nih!! mane satu nk beli nie??? tak boley PK!!..alaaa..memandangkan aku tak boley nk wat decision, sudahnye aku 'peram' kn dulu niat aku itu...oowwhh...dlm pd tu sempat jugak aku surf tenet (SEKALI je sebenarnye) untuk sebey pendapat warga blogger tentang LCD TV Panason vs Sharp..ade 1 blog tu kate..'ekceli in Japan SHARP is leading the LCD TV market..but dunow Y outside Nippon it's can not B as such'...hrrmm...lg celaru otak aku!!!

Setelah lbh krg 2 bln kot...last wekend aku teringat semula akan niat aku itu..lantas aku gerakkan kaki ke ca4' barang menengok if ade stock baru yg sampai...

WAH!!

Stock Mr Panason 32' dh ade!!..
tp tu lah..bile aku memandang die, aku rs tak best pule...cm yg memula aku ckp td..rs kecik plak die...kalu 37' napak best skt..lg rope die napak tak lawau plak..hrrmmm...cemane nie Mr Panason tidak cantik lg di mataku!!..tetibe aku cm bekenan kat Mr SHARP 32' plaks!! argghh..cemane nih!! adey2 tulun!!

Panason vs. Sharp

which one? what say u??


Dr meja pengarangargghh...musim WAKA WAKA EE EE...dh sampai dh nie...terlepas terget sudah kamu...CEPATLAHHH!!!!

4 comments:

Unknown said...

beli apa yg berkonan cik kiam...hahaha...beli tv bukan slalu..biler rosak br tukau..haha

My_Aqeelah said...

haaa tau takpe musim waka waka dah dekat. heheheh.
ada ofcmate aku br beli panason. itu pun lepas asbennye puas menyevey mana bagus. tv panason kat umah aku wpon bukan HD ato LCD, just tv biasa je tp alhamdulillah masih bertahan. dah dekat 4-5 tahun okey jerk (jgn la pulak buat hal lepas aku tulih ni). beli cepat kiah. janjinya ko mampu, jgn pulak lepas beli tv ko kena pose sebulan.

ck said...

ahakss!!

wam: yg bekonan eh...adeyy

giah: mr. pana ek..kalu mr.sharp nanti pas tu nyesea' tak?? hehe..
oit!! musim waka2 dh start dh pn 11 june..bangon2!!

Unknown said...

sudah nya..model apa yg di beli..tgh metancang untk membeli jugak ni.