Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward

Tuesday 5 October 2010

~ayat-ayat cinta~

...PERNAHKAH HATIMU GUNDAH-GULANA (TIDAK KERUAN)...

Bila hati rasa tak aman..aku selalu mahu dekat dengan-Nya...bila hati dirundung keraguan, kebimbangan, kesedihan...perasaan apakah ini..? Mengapa kau datang mengganggu?? Ujian apakah ini..adakah aku lalai & terpesona dengan dunia..mungkin aku semakin terpesona dengan keindahan dunia.. Makanya aku harus segera 'kembali'..berkhalwat bersama-Nya..

Tak lain yang aku fikirkan melainkan..'aku mahu segera kembali..kembali ke teratak ku..aku mahu mengadu..mengadu & mencurahkan segala isi hati...Dia lah yang paling memahami aku..aku pasti dapat menumpahkan segala perasaanku dari setiap inci yang aku rasakan...Dia lah yang paling memahami setiap tutur kataku..setiap baris ayatku..tidak sedikit pun Dia terlepas..aku pasti itu..pasti sesudah ini, aku akan berasa nyamannn'....:)

Ku capai kitab Mu...kitab yang menyimpan 'ayat-ayat cinta' dari Mu...hati sedikit berdebar kerna acapkali tika aku menghayati bait kata2 Mu itu, Kau bagaikan memberi petunjuk kepada ku...'petunjuk apakah pada kali ini'..

Hati kembang kuncup tika meneliti tafsiran ayat cinta-MU itu....Mungkin telah acapkali mendengar ustaz/ustazah membacakannya..tapi hati selalu tidak bergetar seperti ini..

Dengan ikhlas & rendah diri, izinkan aku berkongsi tafsiran surah Al A'Raaf~ayat 54-56~sebagai renungan & peringatan kita bersama...


Siapakah Tuhan semesta alam dan bagaimana bermohon kepada-Nya?


54. Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yg telah menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.


55. Berdo'a lah kepada Tuhanmu dengan berendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang2 yang melampaui batas.


56. Dan janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi, sesudah (Allah) memperbaikinya dan berdo'a lah kepada-Nya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang2 yang berbuat baik.

Tika diri mahu dekat dengannya..tika diri mahu bersamanya..seumpama Dia datang teruss DEKAT denganku..mengajarkan aku dari mula siapakah Dia sebenarnya...bagaimana seharusnya aku mendekati-Nya  dan berdampingan dengan-Nya...
Owwhh..Allah...perasaan ku tidak tertahan lagi..izinkan aku menulis disini & ampunkan aku sekiranya tersilap penulisan ku ini..

Rahmati kami semua Amin ya Allah..

Note: ikhlaskan hati menerima kejadian..pasti terserlah keindahan disetiapnya :)
...IKHLAS??

No comments: