Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward

Sunday 20 January 2013

Europe Trip - Roma, Italia :))

HOLA..its ROMA

Waaaa...dah lupe la macam mane cecara aku cerita sebelum nie :p
erkkk..

amboi lama benar aku 'bercuti' ya, hangat2 entry europa BELOM siap!! Aishh awal December ritu ade problemo nak up picca. lepas tu aku bizi, lepas tu aku demam, lepas tu bizi lagi...lepas tu aku sebok treat diri sendiri!! haha :p

17.09.12 - dipendekkan cerita destinasi 3rd last dalam pengembaraan ke eropa ialah Rome, Italy.
lepas terbang lewat petang dari Amsterdam, dalam pukul 0930 malam kami pon selamat mendarat di  Fumicino Airport. penerbangan taken almost 2 hours merentasi gunung ganang dan banjaran Alps! :D

macam biasa lah bila mendarat dan hari pon dah malam, harus la berlari anak kejar train. Alhamdulillah boley clear dari airport dengan cepat tanpa masalah. so pergerakan pantas dan lebey kurang pukul 1030pm weOls managed dapatkan train ke RomaTermini. Train ticket Airport-Roma Termini; EUR11/-

masa dalam train, tiba2 rasa besar pulak booths sebelah kiri aku..belek2.. ahah!! boots aku telah TERKOPAK!! haha..tu la made in China la lagikkkkkk!!! :p

POP Inn Hostel
time nie baru sampai & aku sedang check-in. rasa nak minta nyawa dh semua kawan2!!

exactly same macam yang kami jangkakan time planning; dalam pukol 11 malam kami pon sampai dekat Hostel. Alhamdulillah, tak perlu plan B; naik cab ke hostel atau pun plan C; tidor dekat airport dan pagi baru gerak ke hostel. huhuu. Lokasi hostel yang betol2 depan Roma Termini sangat la membantu masing2 yang dh kepenatan. so melintas jalan aje dah sampai depan hotel. senang sangat. walau hari dah malam tapi tak ade la rasa TAKUT nak berjalan kan. syukur.

macam yg dijangka, POP INN HOSTEL nie sangat la OldSkool! yang paling antik ialah lift die. pintu lif siap kene tarik sendiri untuk tutup (daun pintunya) ok. macam tutup gate pintu rumah style lama la (yang ada 2 daun pintu gitu). kene tolak (die melipat) dan tarik untuk katupnya. waaa..scary sangat!! susah2 iOls naik TANGGA lagi senang. :p tangga pon style lama, walaupun spinning tapi jarak setiap bilah tangga pendek, so ok la tak de la rasa penat kan! hik

btw, Perhatikan hiasan dan deco hostel nie. macam cute2 gitu, macam kanak2 riang pon ade :p
rasa macam very ethnic pon ye juga kot. ahakss! rasa inilah die culture orang2 italy. mereka nie banyak sangat sejarah yg penuh warna warni. orang kata orang2 Italy lebih mengutamakan social life dari kejar reta benda. betul ka?? kuat joleyy kot depa nie? :O *hahaha..lawak aje*

untuk booking hostel nie, kami book melalui 'Hoetelsworldwide booking'. charge bilik ber-5 adalah EUR119.25/nite. tapi selain tu ade deposit USD17.06 & service charge USD2 dah pon dicharged pada credit card masa booking confirmed. pelik sikit charge die (ade USD and EUR) sebab booking through main office dekat Berlin (yg nie depa pakai USD) and balance bayar cash dekat hostel in EURO. owhh toilet dekat hostel nie ade pipe uOls~ overall OK and acceptable la hostel nie. suai la dengan konsep budget kami. huhu :)))

18.09.12

depan POP INN HOSTEL
perhatikan picca kanan, nak masok main door nie kene tekan button & sebut no bilik macam bercakap dgn intercom tau! kalau tidak, tak bley bukak la the main door ituew

FREE BREAKFAST!!

HOP-ON-HOP-OFF

asalnya tak plan nak ambil HOHO, plan asal cuma nak beli train pass around EUR3, tapi bila review balik schedule & total time we had to cover all d attractive places in one day. only. finally we came out to go with HOHO la senang. wohooopp!!  oleh ituew, rabak la juga pocket dengan budget tidak terduga around EUR33 ini!! Hiks!

its Coliseum, believe it!!

COLISEUM..we were here ;))

@ Coliseum

Roma is an open museum. NO DOUBT!

street arts :))

waiting HOHO bus which was SUPER LATE!!!

time nie aku adalah sangat TIDAK ada mood, sedang sakit perut OK!!
tak nampak pon any nearest restroom!! *angin2* haha!!

last place covered!! Vatican City

kat sini aku dah lepek. cuaca sangat panas! rentung rasa berjemur seharian masa dekat Coliseum dan sekitar city tadi! dah tu bertambah rentung HATI dengan tunggu bas BAPAK lambat kan!!!
hanya mampu duduk saja dekat depan vatican city nie, tak de nak round2 apatah lagi nak masuk dalam building die kan. hahaa..agak rugi la jugak bila pikir kan. tapi time tu memang dah surrender habis~ muaaahahahaha..

end tours..kami berjalan kaki sekitar rome dan singgah ke 'Spanish Steps'

city of ROMA

hang on..yet to call it as a night!

habis tour, kami balik hostel and berkejaran packing barang for a night train to Venice! :)
owhh itu pon ade cerita tambahan budget tak terduga jugak tu..pheww2..mmg 'rabak' jugak la pocket dekat Italy nie kan. sobssss~

sehingga itu, bersambung la lagik ^_^