Quote

Recipe for success: Study while others are sleeping; work while others are loafing; prepare while others are playing; and dream while others are wishing. ~ William A. Ward
Showing posts with label travel. Show all posts
Showing posts with label travel. Show all posts

Wednesday, 11 February 2015

Bali #1 ~ The Grand Whiz Hotel & Day 1

Salam

Tiba2 rasa nak buat entry basi
Ok sejak tahun lepas semua kisah travel terperam macam tu aja, tuan badan bizis katanya.
1st half 2014 tu memang sangat busy, rasa macam tiba2 masa hilang macam tu aje
2nd half lebih lah santainya, sampai semua mende pon malas nak buat kot! haha!!
that how 2014 flew away. cepat sangat!

Ok lah. nak cerita jugak kisah basi ke BALI. hihi
Ye tahu kisah travel Asia Tenggara semua pon dah expert.
But, this is my story ~ ;)

Tapi kan, disebabkan kisah pon dah lama hampir setahun, maka cerita pon akan lebey ringkas sebab aku pon dah naik lupa semua perkara..hahahaa..hahahaha..hahaha

so ini weOls pertama di hari kejadian dalam bas ke LCCT

flight was ohsem without any problem. It was just a bit crowded at the immigration counters as everyone is struggling to get the declaration form. bit disappointed because normally such form distributed on flight. sigh. but..just take it easy..I tell u ;)

safe and sound ;)

was greeted by the spectacular pool..rasa nak terjun terus ^^


day view. nice huh!!



the pool again :)


dining


not sure with HALAL status. Ngee. but there's no pork/ham. seriously.
namun kami masih hati2 dan hanya ambil eggs n seafood aja as protein selain fruits & yummy coco crunch. *nyummeh*

Owhh.. dalam bilik juga tiada patung/melambang agama yang biasa dianuti di Bali nie tau.
Haiihh kenapa la aku tak tanye aje kan senang *_*

smiley face :)


our room..oups garbage makanan!


the bathroom


we checking out the beach!


cycling for the sunrise..teehee


therapy *blushing*


cycling for the last goodbye


dare for a game? huhu


the blue2 sky..nice!


Grand Whizz it is!


Overall hotel ini adalah best dan selesa and affordable la kan kalau nak dibandingkan dengan kawasan Nusa Dua yang dikatakan 'high class' dan tak mamfoo tu kan.
RM1400/- bahagi 5 tidak ke mamfoo tu untuk kami berlima rakyat marhain nie kan. 4D3N ok.
tapi untok yang suka bising2 & shopping attraction and hotspot like next door tu kan harus la duduk di kuta gamaknya. Sini senyap tenang gituew, mood vacation relaxation.

next..our activities on the 1st day

to be continued yeah \\ck\\

Sunday, 3 March 2013

Hanoi-HalongBay-Sapa ~ Part 4

Salam :)

Hyeee..good morning..its a brand new day!! ;)
today we gonna hit long2 trekking compared to the yesterday
bahaaaa...quietly felt bit scared inside me..eekekeee..and akhirnya mommy decided not to joint us!
owhhh! malam semalamnya hujan! pasti track adalah lebih licin dan sukar untuk hari nie..sobss ^^

morning!!!

carry on carry on..^^

owhh..this is just the beginning..its nothing *bahaa*

got ticket?? no worries, the guide will settle it anyway
...and same as yesterday, the Black Hamong will follow-thru all the way..huhuu

..and the track is getting harder..muddy..and that's my 'beautiful' shoes :s 

track semakin susah3
dekat tempat superb licin nie memang tak sempat lah nak layan camera kan
mula2 ingat boley jalan sendiri tanpa bantuan Hamong tapi akhirnya mengaku kalah la jugak :p
ahaaaa...kita terima aja lah bantuan mereka tu. theyOls nie bagus jugak sebenarnya. they will jaga and help U untuk lalu track yang susah supaye uOls tak JATOH~ haha 

REST!!

phewwww~ finally end of the muddy track! 
yeayyy!! done!

;)

our guide; Shoun in yellow jacket showing her village down the hill; its Cat Cat Village
..and we gonna have our lunch there...gulpp~ *_*

lunch!! 
cabbage, tofu, vegi-roll & rice ..sobsss..hehe 

owhh..finally sampai di kampong cat cat
time sampai memang dah time lunch. perut pun dah keruncung..haha
so dekat sini lah kami berhenti lunch & rehat..hermmm..almost 2 hours jugak la kut berhentinya
tapi nak cerita, sebaik aja duduk kaum2 Black Hamong yang tadi 'mengiring' kami pon datang la serbu dan minta beli barang jualan mereka. they said "I help U along the way..good help"..bahaaa 
ok sebenarnya memang ada niat nak hulur pada 'akak' yang help me tu, tapi bila yang lain2 turut serbu tak terkawal dah nok!
rasa kami berdua nie la yang paling teruk kene serbu. adeyyyyy
sebabkan barang jualan akak nie tak banyak pilihan, akhirnya aku beli lil wallet (againn??) ^^
paling tak boley belah, bila anak kecik yang jualan lil handphone cover & other small things..came and approached us. bila kita kata 'NO'..dia jawah "Yeaaa..maybe buy some handphone cover from me".. 'NO'.."Yeaaa..maybe some bangle from me"...'NO".."Yeaaaa...dan..terus3..adeyyyyyyy...:s
last2 terpaksa buat budus uOls :p
Owhh..by the way, toilet dekat sini BERSIH tau! lengkap dengan pili air lagi..yeay!! :D

school

lepas lunch, kami teruskan perjalanan dan sempat singgah dekat sekolah lagi
hahaa..macam YB turun padang pulak gamak ehh siap melawat sekolah vagai..eekekeee

heavy rain, take shelter & see...2 'pinkies' are resting in the barn (buwekk)

akhirnya kami ucapkan Good Bye pada Shoun 
kami berpisah disini. kami dihantar pulang dengan pacuan 4 roda uOls
bila balik naik kenderaan nie, baru lah tahu perjalanan weOls tu adalah sangat jauh ok
hahaa. we arrived hotel around 230 kut. so we opt to late check-out dan bayar additional charges USD75/-

sebenarnya pihak hotel boley aje benarkan early check-in/late check-out
sepatutnya tour agent terus uruskan hal ini untuk keselesaan pelancung (ke kami aja yang nak arrangement macam nie? :s) dan charge terus dalam package. kan senang. tak payah merempat dekat 'waiting room'. once arrived, pelancung boley terus masuk bilik and rest..and of course la bayar lebey! hik ;)

kami akan gerak balik ke train station petang nie jugak & transport kami dijangka tiba jam 5 petang
siap..bersiap :)

around 6pm @ Lau Chai 

sampai di bandar Lau Chai kami terus dihantar ke restaurant untuk dinner
train station tak berapa tapak ke depan dari restaurant nie
so kita makan la dulu ea..xoxoo demok la memang :p

@Lau Chai Train Station

Our train..again Orient Express!

ehh! memang pumpkin glamour la dekat sini..see train pumpkin pon hado ^^
owhh..nak cerita kami ingat kali nie cuma kami bertiga saja dalam 1 bilik
so dah siap2 dan kami pon off lampu semua. tiba2 bilik kami diketuk
buka2, rupanya we got another roomate..yg mengejutkan..dia ialah lelaki
tak bley belah bila kami tanya..'U?..U stay here?? U guy..die jawab.."yes, Im a guy"...baahahaha
budak tu ialah pemandu pelancung untuk pelancung2 italy (biasa pelancung italy akan ada tour guide sendiri yang pandai cakap italiano) 
nasib budak tu ala2 nerd and masa dia masuk bilik tu memang ade pekerja train yang datang cheq
tidak nak aje halau die keluar..eekekeee

early morning heading to the airport & ready @ the airport!

around 5am, weOls arrived @ Hanoi Train sation dan akhirnya sampai semula di hotel Golden Legend around 515am. sebabkan masa yang suntuk (flight weOls 9am), kami hanya bersiap di lobby hotel aja
kemas balik trolley bag masing2, weighing our bags, menompang rest room & bersiap seadanya. 
tepat jam 6am, cab pon sampai untuk terus membawa kami ke airport. 
weOls diberitahu cab telah siap dibayar, so weOls lekkk je :) 
journey to airport almost 1 hour..like KLIA - KL lah kan~ xoxoo

ok..bye2 Hanoi ;)

E.N.D

Saturday, 2 March 2013

Hanoi-HalongBay-Sapa ~ Part 3

Salam :)

waaaa..haritu rasa pantas merangka entry.
tup-tup 2 minggu jugak dah entry nie tersimpan dalam draft!
ookoffkoffff.. haha tetiba maghlas kan :s

Ok lah. Apa nak cerita hari tu ea? aahhaa..short memory betol lah aku nie!

Owhh..ok dah ingat. Hari kami sampai semula ke Hanoi lepas 'outstation' ke Halong Bay, tiba2 nak kelam kelibot cari souvenir kan. itu lah, masa lepak Hanoi tak mood nak shopping la konon.
now gelabah sebab 'tak kan tak beli apa2 kot'~ waaakakakkaa...dan ini adalah KESILAPAN konsep ya.
lain kali, jangan PAKSA diri membeli tau! hehe ^^


lil shopping @ Hanoi

sebabkan rasa macam later2 we got no time for shopping2, makanya aku terus beli handmade bag untuk my family lah kan. sehelai cuma DONG15 ribu aja ~ RM20 (lebey kurang lah). tapi kalau dah RM20x5..bukan dah RM100/- jugak ke aku velanje kan. haha..nak jugak beli untuk semua orang termasuk aku kan. hahaaa..very the voria lah!! 

p/s: dekat SAPA pon banyak jualan bag handmade yea..lagi murah pulak tu uOls *baahaaa padan muka aku~


ready @ hotel lobby & @Hanoi Train Station


the ticket

sebabkan semua urusan booking train/hotel/tours diuruskan oleh pihak hotel, jadinya mereka jugak lah yang uruskan dalam hal pertukaran train voucher to real ticket like picture above tu :D
our train; ORIENT EXPRESS. Rasanya train nie antara yang berkelas la kot. rata2 mat saleh aje yang naik gerabak sekali dengan kami nie. *haha sempat verangan mood mat saleh la kejap :p*


to the train


our train; Orient Express
nampak pekerja hotel Golden Legend tu hantar kami sampai naik atas train tau~ takot sangat kami sesat kot :p


morning safely arrived @ Lao Chai Train Station

time sampai was around 530am 
macam biasa akan ade driver yang tunggu dengan memegang nama kita printed on A4 paper ^^
tapi agak kelakar pagi tu, aku rasa semak pulak kenapa la dieorang nie kecoh sangat.
entah la rasa si driver dengan kawan2 nya sampai 3-4 orang dalam satu van..(rasa lagi ramai driver dari penompang) dah tu prokk..prekkk..prokk..prekkk tak berhenti satu butir pon weOls tak faham 
kecoh sana sini. macam gaya menunggu orang. macam gaya kecoh nak jalan sini ke situ..entah lah
yang pasti dari cuaca gelap, sampai lah dah terang benderang aroung 630am+ baru la sampai dekat SAPA. Phewwww...sejam lebey jugak la journey dari Train station ke Sapa nie ghopanya. masa sampai tu..MasyaAllah cuaca berkabus sejuk tak terkata~ 


burpppp...a super cold morning
*checkout the map; Hanoi >> Lau Chai = jauh ke utara tuuu*

pic atas tu ialah di office travel agent dekat SAPA
kami diminta berehat dekat 'waiting room'..belum waktu cheq-in hotel katanya
aku yang tak faham, ingat kene tunggu sekejap aja dan lepas tu boleh la terus masuk bilik
tup2 depa bagi kami towel suruh mandi & bersiap dekat situ jugak :O
waaaa...u know what!! waiting room tu hanya bilik kecil with no heater ok (ada sofa kayu saja)
so bayangkan lah dalam pada sejok2 nie ko bagi aku towel aje suroh mandi! 
waaa...aku nak masuk bilik ah!! haha nanges~ haha
apa pon, we managed to take bath & bersiap. 
biasalah cuaca sejok2 nie, walaupun mandi air suam sekejap aje dah sejok balik kan
tapi lepas mandi our body naturally adjusted itself with current temperature. Alhamdulillah :))
now dah mandi & wangi, barulah kami dibawa ke restaurant untuk breakfast :D


breakfast @ Michell restaurant


;D

dalam bab makan & presentation nie die orang memang superb
decoration dekat Malaysia pon kalah babe..well mungkin sebab mereka banyak cater 'mat saleh' kan
so, makan ala western & presentation cantik2 :D
dan kami pon tak ada masalah nak pilih makanan vegi & seafood saja sebab semuanya ada dalam menu :)


the shop

sebabkan suhu yang sangat sejok..adalah sedikit kelibot jugak perasaan pagi tu
makanya lepas breakfast kami pon masuk kedai 'trekking shop' barang men-survey pekakas jacket-an :)
dan nak jadikan cerita, akhirnya tiap seorang beli windbreaker jacket
untuk jacket aku nie dapat USD25/- aja uOls (around RM75/ aja tau) ;D
ok lettwe..as persiapan ke Kinabalu kan *vavavavvaaaa..alasan!!*perkakas dah siap bila nak peginyaa??
owhh selain tu, kami juga beli tongkat daki USD5/- aja
haha kecoh semua nak beli kan dengan alasan lepas nie boley pakai untuk daki bukit2 sekitar keyell 
*ok alasan lagi! hik*


..and the journey has begun..

awal2 berjalan akan ada kumpulan black Hamong yang akan jalan sama2 ikut uOls
mereka akan buat2 ramah dan tanya itu ini; nama bagai
owhhh..jangan tak tau..theyOls speak English fluently tau huhuu 

nak dekat sampai kawasan yang berkedai, theyOls akan seboleh2 nya suruh uOls beli barang dari depa
alahaiii..payah betol! akhirnya aku beli jugak ok. small wallet dengan DONG100/ = RM15 okeyy >_<'
tak apa lah. niat bantu mereka je la noks ~ haha


the track *track sangat :p*

sepanjang laluan trekking banyak kedai2 jual barangan handmade penduduk tempatan
that Y aku kata lain kali uOls tak payah nak paksa diri sangat beli souvenir dekat Hanoi! haha


owhh..the spectacular scenery  :D


vavi di mana2..bertabahlah~ ^^


@ Mud wall House :)


lil shop @ mud wall house :))


the locals  


the trail to Silver Waterfall
itu blanket untuk jualan, bukan kain jemuran..xoxooo


@ the Silver Waterfall :))


enjoying Black Hamong traditional dance performance 

lebey kurang sejam lebey berjalan, akhirnya kami sampai di Silver Waterfall
dekat sini, stop berehat dan nonton persembahan tarian dari Black Hamong before resume the journey :))


end of the trekking & going back hotel by motorcycle
xoxooo*

balik ke hotel weOls decided naik muturrrrrrr
dengan alasan; cian mommy dah tak larat sudah ^^
it was cost us DONG5/pax :)

lunch!!
i like the pumpkin soup very muchh!!!
well package kami siap sekali dengan makan; so time makan duduk ajalah dekat restoran & just pilih our main menu. the entree was pumpkin soup n dessert local fruit ;)


finally check-in; Royal View Hotel


Our Room

very nice room, very clean, very comfortable and big enough for 3 of us :D
our room facing the gunung ganang. sepatutnya pemandangan INDAH la kan
tapi waktu musim sejuk begini yang nampak hanyalah kabus & kepulan awan tebal :p
tapi hanya satu masalah, dalam bilik pon SEJOK..hitter hanya ada di katil
makanya rasa nak berselubung atas katil aje la noks
vercinta nak keluar dari selimut and ambil air sembahyang bagai~ baaahahhahahaaa~ lol


afternoon; roaming around the city ;)

petang adalah masa bersantai-santai
so weOls pusing2 keluar masuk shop and belek2 barang :D
trekking shoes North Face tu USD25/- sepasang tau ;)!!

our dinner 


what a cold night!!
*minta kasihan panaskan badan di bara api lobby hotel..okofffkofff*

next entry, gonna tell u more adventurous trekking experience 
owhhhMyyyy....till then..bye2!
xo~